lily lolo trucchi col bollino verde!

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elebz
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lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da elebz » ven gen 07, 2011 2:42 pm

Ciao a tutti volevo segnalare la marca di trucchi lily lolo, che sul biodizionario è QUASI tutta verde.

fondotinta:
Mica, Zinc Oxide, Titanium Dioxide, Iron Oxides, Ultramarine Blue.
qui lo Zinc Oxide è giallo..perchè? fa male?
manca Ultramarine blue..


cipria:
Mica, Kaolin
tutto verde!


correttore:
Mica, Titanium Dioxide, Iron Oxides, Ultramarine Blue.
Verde! (manca Ultramarine blue.. )
oppure:
Kaolin, Titanium Dioxide, Zinc Oxide, Iron Oxides.


phard:
Mica, Titanium Dioxide, Carmine, Iron Oxides


addirittura la matita nera per occhi è quasi tutta verde:

Hydrogenated Palm Kernel Glycerides, Myristyl Myristate, Mica, Jojoba Esters, Rhus Succedanea Fruit Cera, Hydrogenated Palm Glycerides, Cera Alba, Simmondisia Chinensis Seed Oil, Butyrospermum Parkii, Tocopheryl Acetate, Ascorbyl Palmitate, CI 77499, CI 77510

mancano: Myristyl Myristate, Rhus Succedanea Fruit Cera, Simmondisia Chinensis Seed Oil, Ascorbyl Palmitate, cosa sono? possono essere pericolosi?

il CI 77510 è giallo.. perchè?


grazie per le info! per chi fosse interessato ai trucchi.. www.lilylolo.co.uk

Fabrizio Zago
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da Fabrizio Zago » ven gen 07, 2011 8:16 pm

L'ossido di zinco fa male se è in forma "nano" infatti il bollino è giallo (e non rosso) e significa "attenzione" se sul contenitore non c'è scritto "Attenzione: contiene nanomateriali" è molto probabile che l'ossido di zinco sia di dimensioni accettabili.
Le altre sostanze che hai citato sono tutte verdi.

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elebz
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da elebz » ven gen 07, 2011 8:26 pm

ciao grazie mille della risposta, sul sito c'è scritto che i prodotti sono " free from harsh chemicals, nano particles, parabens, bismuth oxychloride, talc, synthetic dyes, fillers, fragrance and preservatives."
quindi dovrebbero essere a posto!

grazie :D

biopietro
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da biopietro » mar mag 17, 2011 3:20 pm

Fabrizio Zago ha scritto:L'ossido di zinco fa male se è in forma "nano" infatti il bollino è giallo (e non rosso) e significa "attenzione" se sul contenitore non c'è scritto "Attenzione: contiene nanomateriali" è molto probabile che l'ossido di zinco sia di dimensioni accettabili.
Le altre sostanze che hai citato sono tutte verdi.
Ciao Fabrizio
scusa il disturbo , concludendo mi sembra di capire allora che se ZnO è in forma nano è bollino rosso secondo il Biodizionario mentre se è di tipo micronizzato F.U. è bollino giallo. Non è verde perchè essendo un ossido può generare radicali liberi se esposto alla luce ?
Grazie della risposta
Biopietro

Fabrizio Zago
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da Fabrizio Zago » mar mag 17, 2011 6:23 pm

Ciao Biopietro,
come sempre hai perfettamente centrato il mio pensiero e ne sono vagamente preoccupato, non è che la prossima volta mi leggi il codice segreto della mia carta di credito? :)
Nella nuova edizione metterò due ZnO con due classificazioni "motivate".
Ciao
Fabrizio

biopietro
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da biopietro » gio mag 19, 2011 6:34 am

Fabrizio Zago ha scritto:Ciao Biopietro,
come sempre hai perfettamente centrato il mio pensiero e ne sono vagamente preoccupato, non è che la prossima volta mi leggi il codice segreto della mia carta di credito? :)
Nella nuova edizione metterò due ZnO con due classificazioni "motivate".
Ciao
Fabrizio

Dai Fabrizio, prima di assegnare i tuoi semaforini rossi all’ZnO nano nel nuovo biodizionario, leggi questo articolo quando hai tempo e dimmi cosa ne pensi. Mi sembra che gli autori di questa ricerca dimostrino con dati alla mano che sia il ZnO che TiO2 nano sono sicuri nell’uso come filtri solari .
Grazie

Nohynek GJ, Dudour EK, Roberts MS: Nanotechnology, cosmetics and the skin; is there a
health risk? Skin Pharmacol & Physiol 2008, 21: 136-149.
Summary and comment
This is a review article (107 references) addressing what are described as key questions
regarding topically applied nano-material that are, “(a) are they absorbed and (b), if so, are
they intrinsically toxic. Specific questions concerning the safety of nano-material (particles)
in cosmetic products and sunscreens include the following: (a) do cosmetic formulations
containing nano-sized features (vesicles or droplets) enhance the skin penetration of cosmetic
ingredients, thereby increasing the risk of human skin sensitization or systemic exposure? (b)
do nano-sized cosmetic formulations pose new risks when compared with those of traditional
cosmetic products? (c) do topically applied insoluble nanoparticles (NP) remain on the skin
surface or are they able to pass the skin barrier of normal or compromised skin to gain access
to the systemic compartments of the organism? (d) are insoluble nanoparticles in sunscreens
intrinsically more hazardous than larger particles, ie. microparticles or bulk material”.
In this review, sunscreens with NP TiO2 and ZnO were assessed at length, with a conclusion
reached indicating that in vivo toxicity tests showed that NP TiO2 and ZnO were essentially
non-toxic.
Also, a significant number of in vivo and in vitro studies suggest that NP TiO2 and
ZnO do not penetrate into or through human skin.
This article cited a reference (ref 35 of this
TGA review) which indicated NP TiO2 behaved in a similar manner to micro-TiO2 in a
series of studies considered to be a base set for toxicity testing (in vitro and in vivo
cytotoxicity, genotoxicity, photogenotoxicity, acute toxicity, sensitization and
ecotoxicology), and TiO2 presented as a low hazard.
Some in vitro studies reported issues with NP cell uptake, oxidative cell damage or
genotoxicity, which were suggested as possibly being secondary to phagocytosis of cells
exposed to excessive particle concentration.
The authors included sections on nanotechnology and NP in cosmetics and sunscreens, and
local and systemic exposure following dermal (structure described) application of nanomaterial.
A description of TiO2 and ZnO noted that they reflect and scatter UV light most
efficiently over a size range of 60-120nm, while ZnO is generally used over a particle size
range of 30-200nm. TiO2 particles for use in sunscreens has a size of 14 nm that forms stable
micrometer sized aggregates. Mention was made of nano-particle surface treatment (occurs
frequently) with agents such as aluminium oxide or silicon oils to improve dispersion in
sunscreens. A description of the structure of skin was presented along with a comparative
analysis of dermal penetration rates showing rabbit skin>rat>pig>monkey>man; it was noted
that pig and rat skin is up to 4 and 9-11 times more permeable than human skin, respectively.
This information on variability of skin penetration highlighted the need for caution when
interpreting results from animal studies in relation to effects in humans.
On the issue of potential passive penetration of NP-TiO2 or ZnO, the authors provided an
extensive review of studies including nano-material other than TiO2 or ZnO and came to the
conclusion that all available evidence supports the notion that the size range of NP agents in
sunscreens do not penetrate into the skin or produce systemic exposure. Studies on other
nano-materials examined fluorescent dextran beads, soil particles (0.4-0.5μm), quantum dots,
fluorescent nano-capsules and phenylalanine-based fullerene amino acid (3.5nm). The
authors noted that in the studies with extremely small fullerenes there was a “grey zone”
regarding passive skin penetration. The fullerenes mentioned are extremely small
nanoparticles compared with the NP used in sunscreens, which have consistently shown not
to penetrate into or through skin.
Possible skin penetration from nano-sized vesicle-type or other formulations (nanosomes,
liposomes, niosomes, nano-emulsions, nanocapsules and solid lipid NP was described. It was
noted that most of our knowledge of skin penetration of these materials comes from research
on transdermal drug delivery (TDD) systems. The authors reviewed studies on various nanosized
systems used in TDD and concluded, “these data suggest that vesicle materials, as well
as vesicle size, may affect the skin penetration of liposome- or niosome-encapsulated drugs to
some degree, although the penetration rate of the active ingredient is not enhanced by a
reduced vesicle size”. Cited studies indicated that the skin penetration of some drugs may be
enhanced, but only for particular and suitable drugs; enhancement of skin penetration appears
to be dependent on a number properties of the drug and not just size. The authors noted that
the knowledge gained from the TDD systems does not change the belief that passive skin
penetration of NP TiO2 or ZnO is extremely unlikely.
Local and systemic toxicity of NP used in sunscreens was examined in this review. One study
using murine fibroblasts and macrophages in an analysis of cytotoxicity of insoluble ceramic
particle (NP and micro) showed that the larger sized particles were more toxic than the
smaller particles. Results from this study led the authors to suggest that particle phagocytosis
by cells was a primary link to particle mediated cytotoxicity and not necessarily size of
particle; this belief appeared to be supported by further studies discussed in the review.
Further examples of physiological responses of cells to excessive levels of insoluble particles
were presented, which may culminate in oxidative cell damage and possibly genotoxicity
outcomes. The complex nature of in vitro testing was discussed, which highlighted the
variability associated with this approach.
A concluding statement noted that, “in vitro studies
that claim discovery of intracellular penetration and oxidative stress-related toxicity of nanoor
microparticles in cultured mammalian cells should be interpreted with great caution in
terms of their relevance for intact organisms.
This view is supported by consensus
recommendations of a recent workshop on toxicology testing of NM that concluded that
evaluation of the safety of nanomaterials should be primarily based on in vivo toxicity
models, rather than use of in vitro assays”.
The issue of cytotoxicity, phototoxicity and photogenotoxicity of TiO2 and ZnO micro- and nanoparticles was discussed in this review. Specific information on the genotoxicity and
photogenotoxicity of TiO2 (anatase and rutile forms) was presented in tabular form, which
indicated TiO2 did not (negative) induce genotoxicity/photogenotoxicity in assays (11 assays
summarized) assessing forward/reverse mutations, chromosomal aberrations or neutral red
uptake as a measure of phototoxicity. TiO2 tested included micro-and nano-sized particles,
with no difference in safety profile for these materials. A second table summarizing the
genetic and photogenetic toxicity of micro-or nano-sized ZnO was presented, which showed
ZnO to clastogenic and photoclastogenic in vitro mammalian cell cultures (CHO and V-79
cells). However, the authors cited a reference (EU document) indicating that ZnO was not
clastogenic in vivo, and was shown to be non-photoreactive, non-phototoxic or nonphotosensitising.
An analysis of these findings led the authors to suggest the perceived
photogenotoxicity was probably due to UV-mediated, enhanced susceptibility of the
mammalian cells to ZnO.
In the area of general toxicity of insoluble NP after oral or topical administration the authors
noted that the safety of sunscreens and their ingredients is regulated in the EU and USA (and
relevant Health Authorities in other countries), with sunscreens containing micro- and nanosized
TiO2 and ZnO undergoing numerous pre-clinical evaluation for safety and efficacy.
Mention was made of a study (described previously) which indicated NP TiO2 behaved in a
similar manner to micro-TiO2 in a series of studies considered to be a base set for toxicity
testing (in vitro and in vivo cytotoxicity, genotoxicity, photogenotoxicity, acute toxicity,
sensitization and ecotoxicology), and TiO2 presented as a low hazard.
A final section of this review focused on NP and compromised skin and indicated that, “there
is little evidence suggesting slightly compromised skin has a greater susceptibility to skin
penetration of topically applied substances”. Interestingly, an example given cited a study
that showed no skin penetration (absorption) of NP TiO2 through normal and psoriatic
human skin. It could be expected that skin diseases that cause a rupture in the stratum
corneum diminishing the normal protective barrier could result in an increase skin
penetration. A final example given by the authors noted that injected (subcutaneous) NP
TiO2, by-passing the skin barrier, was found to be non-toxic suggesting that even if NP TiO2
did penetrate the skin it would not be a hazard by this route of administration.

Conclusion:
Currently, there is no in vivo evidence to indicate possible toxicity of nanoparticulate TiO2 or
ZnO in people using sunscreens. To date, the current weight of evidence indicates the
particles remain on the surface of the skin and in the outer dead layer (stratum corneum) of
the skin.
OTC Medicines Section
Therapeutic Goods Administration
July 2009

I love ossido di zinco
Biopietro

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Riky
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da Riky » gio mag 19, 2011 2:51 pm

Pietro, vorrei la tua opinione personale personalissima: secondo te la forma nano di ossido di zinco e titanio biox sono davvero sicure? Perchè....nemmeno io so più che cosa pensare..... leggerò bene il tuo articolo
(e dillo, dillo dillo che l'amore per l'ossido di zinco te l'ho contagiato io ;-) )
ciao

biopietro
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da biopietro » gio mag 19, 2011 3:22 pm

Riky ha scritto:Pietro, vorrei la tua opinione personale personalissima: secondo te la forma nano di ossido di zinco e titanio biox sono davvero sicure? Perchè....nemmeno io so più che cosa pensare..... leggerò bene il tuo articolo
(e dillo, dillo dillo che l'amore per l'ossido di zinco te l'ho contagiato io ;-) )
ciao
Ebbene si Ricky ! lo confesso, molto è dipeso anche da te e ti devo ringraziarti per questo . Brava come sempre la nostra pellologa !!
La mia opinione poi riguardo la sicurezza dei filtri inorganici in forma nano ,l'ho già espressa in un articolo che puoi trovare su http://www.fitocose.it/articoli_dettaglio.asp?id=10.
Ciao
Biopietro

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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da adriano » gio mag 19, 2011 4:11 pm

non è proprio cosi semplice visto che si deve indicare in etichetta la presenza di nanomateriali , sarà a titolo precauzionale , però va indicato .
Certo è che se si usano ossidi di zinco e titanio trattati si limita l'azione ossidativa della radiazione se poi si aggiunge un mix di antiossidanti questa eventualità diminuisce di molto .
Capisco che fattori estetici uno voglia per forza usare dimensioni sempre piu' piccole ,si evita l'effetto bianco ma potrebbero insorgere altre problematiche che ad oggi sono ancora incerte.....ma micro non basta?
Vorrei però che si leggessero anche gli studi di :

Maria Eugenia Carlotti e di Bice Fubini dell'Università di Torino basta digitare su google i loro nomi:

Role of particle coating in controlling skin damage photoinduced by titania nanoparticles
Authors: Carlotti, Maria Eugenia1; Ugazio, Elena1; Sapino, Simona1; Fenoglio, Ivana2; Greco, Giovanna2; Fubini Bice

anche:

ASSESSMENT OF CdS AS SENSITIZER FOR TiO2 and ZnO IN WATER PURIFICATION WITH SOLAR LIGHT
Published at:Presented before IWAM-09 Conference, RasAlkhayma, Feb. 22-24, 2009.
Hikmat S. Hilal, Ahed Zyoud and Ghazi Nour
Department of Chemistry, An-Najah N. University, Nablus, West Bank, Palestine

Fabrizio Zago
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da Fabrizio Zago » gio mag 19, 2011 5:41 pm

Fin che il biopietro e la riky si scambiano convenevoli, noi si lavora! Devo dire che io sono piuttosto dalla parte di adriano. Le forme nano sono state limitate, segnalate, demonizzate, perché qualche studio le ha rinvenute appiccicate ai mitocondri. Ora se arrivano al mitocondrio vuol dire che sono andate piuttosto in profondità, vero? E se lo sono vuol dire che qualche "disturbo" lo possono dare. Le forme micro invece stanno in superficie e non hanno mai fatto morire nessuno.
Se poi la particella nano oltre che arrivare al citoplasma si porta dietro gruppi reattivi (radicali liberi) siamo rovinati.
Concordo quindi con chi ha fatto questa Norma e credo che i pallini, per le forme nano, rimarranno rubefacenti per un bel po'.

biopietro
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da biopietro » mar mag 24, 2011 12:01 am

adriano ha scritto:non è proprio cosi semplice visto che si deve indicare in etichetta la presenza di nanomateriali , sarà a titolo precauzionale , però va indicato .
Certo è che se si usano ossidi di zinco e titanio trattati si limita l'azione ossidativa della radiazione se poi si aggiunge un mix di antiossidanti questa eventualità diminuisce di molto .
Capisco che fattori estetici uno voglia per forza usare dimensioni sempre piu' piccole ,si evita l'effetto bianco ma potrebbero insorgere altre problematiche che ad oggi sono ancora incerte.....ma micro non basta?
Vorrei però che si leggessero anche gli studi di :

Maria Eugenia Carlotti e di Bice Fubini dell'Università di Torino basta digitare su google i loro nomi:

Role of particle coating in controlling skin damage photoinduced by titania nanoparticles
Authors: Carlotti, Maria Eugenia1; Ugazio, Elena1; Sapino, Simona1; Fenoglio, Ivana2; Greco, Giovanna2; Fubini Bice

anche:

ASSESSMENT OF CdS AS SENSITIZER FOR TiO2 and ZnO IN WATER PURIFICATION WITH SOLAR LIGHT
Published at:Presented before IWAM-09 Conference, RasAlkhayma, Feb. 22-24, 2009.
Hikmat S. Hilal, Ahed Zyoud and Ghazi Nour
Department of Chemistry, An-Najah N. University, Nablus, West Bank, Palestine
Questo è l’artiolo citato da Adriano sul ruolo di induttore di ROS da parte del TiO2 nano : Role of particle coating in controlling skin damage photoinduced by titania nanoparticles
2009, Vol. 43, No. 3 , Pages 312-322 (doi:10.1080/10715760802716633)
Maria Eugenia Carlotti1†, Elena Ugazio1, Simona Sapino1, Ivana Fenoglio2,3, Giovanna Greco2,3 and Bice Fubini2,3
TiO2 nanoparticles hazard is associated to their photocatalytic activity causing release of DNA damaging ROS (Reactive Oxygen Species), lipid peroxidation and skin damage. Various coatings have been proposed to minimize photocatalysis, while keeping the potential to block UV radiations. Uncoated and variously coated commercial nano-titania have been classified on the basis of UVB-induced lipoperoxidation of linoleic acid. A selection of the most and the least protective specimens was then examined by ESR (Electron Spin Resonance) to evidence the presence of surface paramagnetic centres and the release of ROS in aqueous suspensions (spin trapping). Paramagnetic centres and ROS were correlated with the extent of lipid peroxidation. When tested on porcine skin (mimicking the human one), titania acted as on linoleic acid. The combined use of lipid peroxidation of simple fatty acids with ESR analysis is here proposed as a possible screening tool for the evaluation of the potential toxicity of nano-titania in sunscreen preparations.


Ma poi ecco cosa dicono gli stessi autori quando al TiO2 in forma nano si associano antiossidanti ::Specific effects of single antioxidants in the lipid peroxidation caused by nano-titania used in sunscreen lotions
Maria Eugenia Carlottia, , Elena Ugazioa, Lucia Gastaldia, Simona Sapinoa, Davide Vioneb, Ivana Fenoglioc, d and Bice Fubinic, d
aDipartimento di Scienza e Tecnologia del Farmaco, Università degli Studi di Torino, Via P. Giuria 9-10125 Torino, Italy
The effect of some additives, phenylalanine, ascorbyl palmitate and sodium ascorbyl phosphate on the oxidation of linoleic acid and porcine ear skin induced by UV irradiation was investigated, in the absence and in the presence of variously uncoated and coated titania powders. Such additives have, on the one hand, a scavenging activity toward the oxidizing species photogenerated by TiO2, and on the other one an inhibitory effect toward UVB-induced peroxidation. Sodium ascorbyl phosphate and ascorbyl palmitate displayed a stronger antioxidant effect than phenylalanine toward linoleic acid peroxidation. On porcine skin all the three molecules exhibited both antiradical and antioxidant activity. Their protective effect against peroxidation was higher with porcine skin lipids than with linoleic acid, referable to the chemical differences in the two lipid substrates.

A proprosito poi di ZnO gli autori di questa ricerca arrivano a concludere che l’ossido di zinco nano non penetra attraverso lo strato corneo :Imaging of zinc oxide nanoparticle penetration in human skin in vitro and in vivo
J. Biomed. Opt. 13, 064031 (Dec 23, 2008); doi:10.1117/1.3041492
Andrei V. Zvyagin and Xin Zhao
Audrey Gierden
Washington Sanchez, Justin A. Ross, and Michael S. Roberts

Zinc oxide (ZnO-nano) and titanium dioxide nanoparticles (20 to 30 nm) are widely used in several topical skin care products, such as sunscreens. However, relatively few studies have addressed the subdermal absorption of these nanoparticles in vivo. We report on investigation of the distribution of topically applied ZnO in excised and in vivo human skin, using multiphoton microscopy (MPM) imaging with a combination of scanning electron microscopy (SEM) and an energy-dispersive x-ray (EDX) technique to determine the level of penetration of nanoparticles into the sub-dermal layers of the skin. The good visualization of ZnO in skin achieved appeared to result from two factors. First, the ZnO principal photoluminescence at 385 nm is in the “quiet” spectral band of skin autofluorescence dominated by the endogenous skin fluorophores, i.e., NAD[P]H and FAD. Second, the two-photon action cross section of ZnO-nano [σZnO(TPEF) ∼ 0.26 GM; diameter, 18 nm] is high: ∼ 500-fold of that inferred from its bulk third-order nonlinear susceptibility [Im χZnO(3)], and is favorably compared to that of NAD[P]H and FAD. The overall outcome from MPM, SEM, and EDX studies was that, in humans in vivo, ZnO nanoparticles stayed in the stratum corneum (SC) and accumulated into skin folds and/or hair follicle roots of human skin. Given the lack of penetration of these nanoparticles past the SC and that the outermost layers of SC have a good turnover rate, these data suggest that the form of ZnO-nano studied here is unlikely to result in safety concerns.
© 2008 Society of Photo-Optical Instrumentation Engineers


In un altro articolo poi si arriva a concludere che la penetrazione di TiO2 nano si riduce ai primi 3-5 strati di corneo disgiunto ( ricordo che gli strati del corneo possono arrivare anche a superare le 100 stratificazioni di assise cellulari di cornmeociti) Is there penetration of titania nanoparticles in sunscreens through skin? A comparative electron and ion microscopy study
2008, Vol. 2, No. 4 , Pages 218-231 (doi:10.1080/17435390802538508)
Etienne Gontier, Maria-Dolores Ynsa, Tamás Bíró, Janos Hunyadi, Borbala Kiss, Krisztián Gáspár, Teresa Pinheiro, Joao-Nuno Silva, Paulo Filipe, Jerzy Stachura, Wojciech Dabros, Tilo Reinert, Tilman Butz, Philippe Moretto and Jean-Etienne Surlève-Bazeille
We report on a comparative study by Transmission Electron Microscopy (HRTEM) and Scanning Transmission Ion Microscopy (STIM) combined with Rutherford Backscattering Spectrometry (RBS) and Particle Induced X-Ray Emission (PIXE) on ultra-thin and thin cross-sections, respectively, of various skin samples (porcine skin, healthy human skin, human skin grafted on a severe combined immuno-deficient mouse model) to which we applied topically various formulations containing titanium dioxide (TiO2) nanoparticles with primary particle sizes in the range from 20–100 nm. Whereas the HRTEM and STIM/PIXE images reveal clear differences – mainly related to the different thickness of the cross-sections – they unambiguously show that penetration of TiO2 nanoparticles is restricted to the topmost 3–5 corneocyte layers of the stratum corneum (SC).

Ora se lo strato corneo disgiunto è cheratina allo stato puro per cui inerte sotto tutti i punti di vista e considerando che Zno e TiO2 in forma nano non la penetrano se non nei primi strati si dovrebbe concludere che la generazione di ROS sotto l’effetto della luce non dovrebbe creare problemi di interazione ossidativa con niente di vitale , membrane mitocondriali comprese nè con il DNA visto che non ce ne sono se non nella parte vitale dell’epidermide che ben lontana da dove le nano particelle possono arrivare .
Scusate la lungaggine ma non ho saputo resistere…
Biopietro

adriano
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Re: lily lolo trucchi col bollino verde!

Messaggio da adriano » mar mag 24, 2011 9:32 am

bene Pietro ci volevano i nano materiali per farti ritornare a scrivere .........

Si vero l'Università di To sta studiando l'impatto dei nanomateriali sulla salute umana , ha coivolto anche l'Universita' dle Piemonte orientale a Novara, bene oltre studiare le nano partcelle emesse dagli inceneritori e quelle provocate dai freni al carbonio ,ha inserito anche la verifica se le nano dimensione in prodotti cosmetici potessero dar luogo a problematiche inerenti alla salute , e nella fase iniziale si è trovato che alcuni antiossidanti e la ricopertura del titanio avevano un effetto di abbattere considerevolmente la fototossicità del titanio ...ed è quello che ho scritto .

Si sta studiando ,penso ancora , in modo particolare a novara se le nano dimensioni possano interagire anche a livello neuronale e quali sono le problematiche ad esse correlate, certo questo non vuol dire che la pelle non ha difese ed è vero che i test in vitro sono diversi da test in uso , ma siamo ancora agli albori della ricerca su questo campo quindi qualche precauzione è d'obbligo , a me non sembra importante ridurre le dimensioni delle particelle , almeno per il cosmetico, solo ed esculisivamente per avere un minor effetto bianco penso che un limite ci si debba porre , mi sembra che la forma micro o quella nano ma piu' vicino alla micro possa essere utile sia per la miglior distribuzione del pigmento sulla pelle sia per svolgere quella funzione cosmetica anche esteticamente valida .
Poi Pietro tutto ciò che viene ipotizzato è che si prodotti si applicano su cute integra ,come è giusto, ma se non lo è ?

adriano

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